En toen was GMZ opeens helemaal into Mongoliƫ door z'n nieuwe kruk. Dat had te maken met de eerder genoemde aflevering van Return to Sender die omroep Llink opnam in het land. In deze aflevering checkt Katja behalve de lokale meubelzagerij namelijk ook nog even de Mongoolse hiphopscene - want je moet zo'n uitzending wel een beetje 'straat' of 'urbnn' houden, anders haakt de gemiddelde, niet totaal ecosjakerige, 15-jarige natuurlijk af.
Anyways, die Mongoolse hiphopscene deed GMZ denken aan een boek dat hij ontving over subculturen in de Mongoolse hoofdstad Ulaan Bator, ontdekt door fotograaf Marco van Duyvendijk.
Subculturen; Van Duyvendijk heeft er een neus voor. Enige bekendheid verwierf hij al met de serie Betel Nut Beauties in de Rotterdamse Galerie Cokkie Snoei, over Taiwanese verkoopsters van nootjes en extra verdiensten, zeg maar. Afgelopen zomer drukte Volkskrants Intermezzo foto's van hem af bij een reeks reportages die hij maakte samen met Volkskrant-journalist Olaf Tempelman over steden aan de Zwarte Zee.
In de hoofdstedelijke contreien van Ulaanbator is het onder meer de emogothic scene die floreert, door Van Duyvendijk sterk vastgelegd in het boek Mongolia.
Fascinerend, vond GMZ, maar ergens ook logisch. De link tussen Djenghis Kahn en metal gaat tot diep in de historische annalen.
Wednesday, November 14, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment